Optimális térkihasználás – Tetőtéri kuckó
2010-11-27Szűk terek ellenszere: a TÜKÖR!
2010-12-13„Jobb életkörülmények, elérhető árakon minél több ember számára!” – ezzel a jelmondattal alapult az IKEA bútorkereskedési mamutvállalat.
Ennek nyomán több mint 2000 gyártó, több mint 50 országban dolgozik az IKEA termékek előállításán – többek között Romániában is, ahol előbb nyílt Észak-Moldvában a svéd vállalatnak bedolgozó bútorüzem, mint IKEA áruház. Az egyszerű formák, a pasztellszínek, a funkcionális adaptáció, a könnyűfából készült bútorok, kockás és csíkos textíliák jellemzik. A svéd formatervezés nem híve a túldíszítettségnek, igyekszik józan és racionális maradni.
A legelső áruházat 6700 négyzetméteres területen, 1958-ban, Älmhultben avatták fel, majd 1963-ban a másodikat Norvégiában, Oslo mellett nyitották meg. A következő években Skandináviában tovább terjeszkednek: 1973-ben, Zürichben, Svájcban nyílt meg az első Skandinávián kívüli áruház. 1975-ben eljutnak Ausztráliába, egy évvel később Kanadába is. A hálózat ezután Észak-Európában tovább terjeszkedik, 1985-ben pedig nyitnak az Egyesült Államok irányába.
A 1990-es évek elején Magyarországon és Lengyelországon keresztül betörnek Közép-Európába is. Majd a Közel-Kelet meghódítása következik, az ezredfordulón már az oroszok is vásárolhatnak az IKEA áruházban. Körülbelül 12 ezer termékből áll az IKEA választéka, ami eltérhet az egyes országokban. A választék nagysága mindig az áruház nagyságától függ – a budapesti áruház alapterülete 19,8 ezer, a budaörsi 21 ezer, a bukarestié 26 ezer négyzetméter. De a választék törzsét alkotó termékek minden országban azonosak. Olcsó, funkcionális bútor fiataloknak!
Nagyanyáink még egy emberöltőre vettek bútort, amikor összeházasodtak. Az IKEA bútorok persze nem ilyen tartósak, és ha már nem divatos egy berendezési tárgy, akkor az emberek elmennek és vesznek valami újat.
Az IKEA bútorait mindenki ismeri, vannak, akik név szerint ismerik a termékeket. A névadást Invar Kamprad, az alapító kezdte, aki nehezen jegyezte meg a termékek számát, így elkezdte elnevezni őket. Ma már egy külön csapat feladata, hogy a termékeknek nevet adjon, mivel 9500 termék 30 százaléka változik évente. Névadás: a termékek nevei legtöbbször svéd helyiségnevek: az ebédlőasztalok, székek mindig így kapják a nevüket, de például a szekrények neve Norvégiára, a szőnyegeké Dániára utal. A fürdőszobabútorok svéd tavak neveit viselik, a kerti bútorok svéd szigetekét. A könyvespolcokat és függönyöket skandináv fiú-, illetve lánynevekről keresztelik el. A névadásban felhasználják évszakok, mértékegységek, fűszerek, állatok és növények nevét, sőt a svéd szleng szavait is.
Azt azonban jó ha mindenki tudja, hogy egy tömegtermék is lehet egyéni és egyedi. Mindehhez persze sok aprónak tűnő ötletre van szükség… Egy lakberendező ebben is segítségünkre lehet!
Megyeri Éva – lakberendező, Szeged